Liever uw plannen telefonisch doornemen? Dat kan. Bel ons op 03 8080 258 of vul het formuliertje hiernaast in en we bellen u tijdens kantooruren zo snel mogelijk terug. Beloofd.

Askja Reizen hecht veel waarde aan de bescherming van uw persoonsgegevens. Lees onze privacyverklaring.

19 Oktober 2017 - Noorwegen winterreizen

Winter weekend Tromsø

Terug
Portret Ilse van der Horst-Borghouts
Ilse van der Horst-Borghouts

Weet veel over: Noorwegen en Zweden

Een lang weekend naar Tromsø in de winter? Natuurlijk! Noord-Noorwegen staat wereldwijd bekend als een van de beste locaties om het noorderlicht te kunnen bewonderen. Dit, in combinatie met de bijzondere winterse activiteiten die je er kunt ondernemen, maakt Tromsø tot een perfecte bestemming voor een paar dagen winters vertier. Met de husky’s op pad en op jacht gaan naar het noorderlicht zijn voor mijn man en mij de perfecte ingrediënten voor een lang weekend weg. Onze reis is geboekt, lees je mee met onze avonturen?

Dag van vertrek
De tassen zijn gepakt en we vertrekken de avond van tevoren naar het Van der Valk Hotel aan de A4, vlakbij de luchthaven. Een prima hotel om de vakantie ontspannen te beginnen. De auto kunnen we het hele weekend hier op de parkeerplaats laten staan. ´s Ochtends nemen we de gratis shuttle naar Schiphol. Via een overstap in Oslo vliegen we naar Tromsø in Noord-Noorwegen. Omdat we alleen handbagage hebben pakken we direct na aankomst de Flybus naar de stad. Binnen 10 minuten staan we in de haven, midden in het sfeervolle centrum van Tromsø. De stad die ook wel `het Parijs van het noorden` wordt genoemd.

Wilderniskamp Tamok
We gaan onze reis direct actief beginnen. Om 5 uur 's middags worden we opgehaald voor de transfer naar het wilderniskamp Tamok. Een magische plek in de Lyngen Alpen waar we in de avond een sneeuwscootertocht gaan maken en de volgende ochtend met de husky´s op pad gaan. In het kamp kan je ook blijven slapen, bijvoorbeeld op een zacht bedje op rendiervellen in een typisch Lavvu of in een wildernis cabin. Wij slapen vanavond in een Aurora chalet en als we geluk hebben kunnen we het noorderlicht aan de hemel zien dansen door het raam in het dak. Na een rit van circa 90 minuten komen we aan bij het kamp. Onderweg is de lichte regen overgegaan in dikke vlokken sneeuw, YES! In het kamp maken we kennis met de andere vier deelnemers en de gids waarmee we de tocht met de sneeuwscooters gaan maken. We nemen de thermokleding, laarzen, muts en handschoenen in ontvangst die we het gehele verblijf mogen gebruiken. De zon is al even onder en de temperatuur is alweer behoorlijk gedaald. Gelukkig zijn de handvatten van de sneeuwscooter verwarmd. We starten de sneeuwscooters en we glimlachen van oor tot oor. Wat een sensatie! Met de sneeuwscooter racen we door het winterse landschap. Na een aantal minuten zijn we helemaal gewend aan de scooter en willen we zelfs nog harder. Op een open stuk mogen we het gas flink opentrekken en dat doen we dan ook gretig.

Magische omgeving
We hadden echt gedacht dat we het ontzettend koud zouden hebben tijdens de nacht in ons houten hutje. Maar niets is minder waar, het was zeer comfortabel! Helaas wel zonder het dansende noorderlicht aan de hemel… Als we ’s ochtends ons huisje uitstappen ligt er een dik pak verse sneeuw. Het uitzicht vanaf het kamp is adembenemend; we hebben uitzicht over een vallei die omgeven is door imposante bergen. Alles is bedekt onder een vers laagje sneeuw en het schemerende licht maakt alles nog eens extra magisch! Na een heerlijk ontbijt maken we ons klaar voor de activiteit van deze ochtend; we gaan met de husky’s op pad. In de verte horen we ze al enthousiast blaffen. Na de nodige voorbereidingen zijn we er klaar voor. We suizen geruisloos door het prachtige besneeuwde landschap met als enige geluid de hardwerkende honden. Zelfs de dunste twijgjes zijn bedekt met verse sneeuw. Een prachtig decor voor een schitterende tocht.

Tromsø
Aan het einde van de middag zijn we weer terug in Tromsø en checken we in bij het Thon Hotel Polar. Het hotel ligt op loopafstand van de bezienswaardigheden van het centrum en de kamers zijn modern ingericht. De komende twee nachten verblijven we hier. Tromsø heeft verschillende goede restaurants en vanavond kiezen wij voor het knusse restaurant Presis waar we heerlijke Arctische tapas eten.

Tromsø vanaf het water
De volgende ochtend stappen we aan boord van de catamaran die klaarligt in de haven. Vandaag gaan we Tromsø en omgeving vanaf het water bewonderen. In de maanden januari en februari maak je hier grote kans om walvissen en orka´s te spotten. We horen dat begin februari de laatste walvissen zijn gespot en dat ze net zijn weggetrokken naar andere gebieden. Jammer natuurlijk, maar we zijn de haven nog niet uit of we spotten al de eerste dolfijnen. Het wordt een mooie tocht en onderweg genieten we van de besneeuwde bergen, het magische zonlicht wat zich tussen de korte sneeuwbuien door laat zien en de mooie vergezichten. Na terugkomst in Tromsø verkennen we het centrum te voet en kopen we onze typische Noorse souvenirs voor thuis. Vanavond eten we een heerlijke maaltijd bij de Bistro Barduss.

Op jacht naar het Noorderlicht
Later diezelfde avond vertrekken we met een minibusje uit Tromsø en gaan we met de gids op jacht naar het noorderlicht. We zijn de stad nog maar net uit of we zien al een vage veeg aan de hemel. Zou dit het noorderlicht al zijn? En ja hoor, de gids heeft het ook gezien en we gaan op zoek naar een goede stopplek. Geen lichtvervuiling en een veilige parkeerplek zijn belangrijk! We pakken de camera en installeren ´m op het statief die we van onze gids te leen krijgen. Het noorderlicht danst geweldig mooi boven ons en met de camera proberen we het natuurverschijnsel vast te leggen. En het is goed gelukt! Tot aan middernacht hebben we diverse plekken opgezocht en de mooiste sterrenhemel en noorderlicht gezien. Een onvergetelijke avond! Extra bijzonder voor mijn man om tijdens zijn eerste trip naar Noorwegen direct ook voor het eerst het noorderlicht te zien.

Vol enthousiasme en bepakt met mooie herinneringen landen we op zondag weer op de polderbaan op Schiphol. Bedankt Noorwegen, je was weer geweldig, tot heel snel weer!

Tijdens mijn reizen kan ik optimaal genieten van rust en ruimte om me heen. Bij voorkeur in een Noors landschap. Mijn man en zoontje zijn ook helemaal enthousiast geworden na een heerlijke vakantie. Ik vertel je graag over de mooiste plekjes, routes en accommodaties. Ook word ik heel blij van eten en ben altijd op zoek naar bij voorkeur biologische recepten.

Weet veel over: Noorwegen en Zweden

Meer reisinspiratie

Bekijk alle

04 Feb 2016 - Lapland, IJsland winterreizen, Noorwegen winterrei

Adembenemend: de 5 beste plekken om het Noorderlicht te zien

Adembenemend, ik heb het niet zo op dat woord. In de reiswer Lees verder

23 Jun 2016 - Noorwegen en Noorwegen winterreizen

10 Redenen waarom je echt eens naar Noorwegen op vakantie moet!

Noorwegen staat dit jaar in de top 15 van meest geliefde vak Lees verder

Oeps! Onze site doet het niet in deze browser

We raden je aan een andere browser te downloaden:

404-giraffe

Videobellen?

Je wilt met ons videobellen. Goed idee! Vul hieronder je gegevens in en we nemen contact met je op voor een datum en tijdstip.