Liever uw plannen telefonisch doornemen? Dat kan. Bel ons op 03 8080 258 of vul het formuliertje hiernaast in en we bellen u tijdens kantooruren zo snel mogelijk terug. Beloofd.

Askja Reizen hecht veel waarde aan de bescherming van uw persoonsgegevens. Lees onze privacyverklaring.

21 December 2017 - Noorwegen

Noorwegen met kleine kinderen

Terug
Portret Ilse van der Horst-Borghouts
Ilse van der Horst-Borghouts

Weet veel over: Noorwegen en Zweden

Ik reis zelf al jaren door Noorwegen voor mijn werk. Deze zomer is een droom uitgekomen! Voor de eerste keer ben ik samen met mijn man en zoontje Olivier van 2 jaar op vakantie geweest naar Noorwegen. Met onze eigen auto hebben we een rondreis gemaakt langs nationale parken, fjorden en hoogvlaktes. We hebben genoten! Ik kan nu Noorwegen bij iedereen aanbevelen omdat het een prima bestemming is voor het reizen met kinderen.

Noorwegen heeft weinig pretparken en zwembaden, waardoor deze bestemming over het algemeen bij gezinnen niet hoog op het lijstje met vakantiebestemmingen staat. Maar Noorwegen heeft voor jong en oud zoveel te bieden als vakantieland!
En het weer? Er wordt dikwijls gedacht dat het vaak slecht weer is in Noorwegen. Wij hebben tijdens onze reis wel eens een regenachtige dag gehad, maar over het algemeen was het prima en hebben we ook zonnige dagen met 20 graden gehad! Ideaal weer dus voor het reizen met een kleintje.

Bootreis
Onze reis naar Noorwegen begint met een bootreis van Kiel, in het noorden van Duitsland, naar Oslo; vanaf Arnhem zo'n 500 kilometer. Om er zeker van te zijn dat we op tijd bij de boot zijn overnachten we ten zuiden van Hamburg. Heel ontspannen starten we zo onze vakantie. Wanneer we aankomen in de haven kijkt Olivier zijn ogen uit, ‘grote boot’ roept hij. We hebben een buitenhut en Olivier tuurt vol ongeloof naar de grote zee, hij vindt het geweldig! Er is genoeg te beleven aan boord waardoor de reis voorbij vliegt. Zo is er een zwembad, genoeg restaurants en genieten we van de zonsondergang op het dek. Een heerlijk begin van de reis.

Op de terugreis maken we gebruik van de comfortabele boot van de Fjord Line. De boot vaart vanaf Bergen langs de fjordenkust via Stavanger naar Hirtshals in Denemarken. Tijdens het middagslaapje van Olivier genieten wij van de fjordenkust en maken we een praatje met een paar vriendelijke Noren. De volgende ochtend komen we uitgerust aan in Hirtshals en zijn we in de avond weer thuis.

Huisje
Typerend voor Noorwegen zijn de gezellige houten ‘hytter’ (huisjes) welke voorzien zijn van alle gemakken. Zo slapen wij aan de rand van het nationaal park Jotunheimen in een huisje met open haard. Deze wordt al snel aangestoken want het is best fris zo hoog in de bergen. Vanuit ons huisje starten verschillende wandelroutes en we genieten van de rust en vergezichten. In Stryn slapen we in een huisje op een camping en heeft Olivier de grootste plezier op de trampoline en glijbaan.

Wandelen
Noorwegen is echt een waar wandelparadijs. De informatievoorziening over de verschillende wandelroutes is ideaal. Zo kan je zien hoe lang een wandeling is en hoeveel hoogteverschil er overbrugd moet worden. Erg handig wanneer je je kindje meeneemt in de rugdrager. Is toch gemiddeld 15 kilo extra wat je meetilt! We hebben meerdere keren een mooie wandeling gemaakt. Onze favoriet was de wandeling richting de top van de berg Molden.

Met een zingende Olivier in de rugdrager wandelen we door het naaldbos omhoog. We bereiken de boomgrens en na nog een flinke klim bereiken we ons doel van vandaag, de bergboerderij Svarthiller. Wow, wat is het uitzicht hier adembenemend! Onder ons kronkelt het Lustrafjord tussen de hoge bergen.

Boottocht en wandeling naar geitenboerderij
Vanuit Flåm maken we een spectaculaire boottocht met een RIB boot op het Aurlandsfjord. Voor Olivier hebben ze ook een klein thermopakje, handschoenen en een bril. Olivier vindt het allemaal prachtig en kijkt zijn ogen uit tijdens de tocht waarbij we met een flinke vaart over het fjord gaan. We zien zelfs zeehondjes aan de oever van het fjord liggen. De excursie combineren we met een wandeling naar een geitenboerderij in de bergen. De thermopakken laten we achter bij de boot en Olivier gaat in de rugdrager. We laten het fjord achter ons en genieten onderweg nog van de mooiste uitzichten op het fjord. Een ideale excursie voor gezinnen.

Tot slot nog een paar van mijn favorieten:
• bij de bakker in Luster aan het Lustrfjord koop je de lekkerste kaneelbroodjes
• eet in het Ottadalen, bij de waterval van Billingen, een wafel bij het Billingen Guesthouse
• in het Briksdal maak je een mooie autorit door de vallei naar de gletsjertong Briksdalsbreen, met een karretje kan je dicht bij de gletsjer komen
• maak een lunchstop bij de Bøyabreen, een uitloper van de ijskap Jostedalsbreen
• vanuit Loen neem je de skylift naar de top van de berg Hoven voor een wandeling of om te gaan eten in het panoramarestaurant

Tijdens mijn reizen kan ik optimaal genieten van rust en ruimte om me heen. Bij voorkeur in een Noors landschap. Mijn man en zoontje zijn ook helemaal enthousiast geworden na een heerlijke vakantie. Ik vertel je graag over de mooiste plekjes, routes en accommodaties. Ook word ik heel blij van eten en ben altijd op zoek naar bij voorkeur biologische recepten.

Weet veel over: Noorwegen en Zweden

Uitgelichte reizen

Meer reisinspiratie

Bekijk alle

23 Jun 2016 - Noorwegen en Noorwegen winterreizen

10 Redenen waarom je echt eens naar Noorwegen op vakantie moet!

Noorwegen staat dit jaar in de top 15 van meest geliefde vak Lees verder

21 Aug 2017 - Noorwegen

Roadtrip door Zuid-Noorwegen

Ik mag weer. Ik heb mijn koffer al vele malen gepakt voor ee Lees verder

Oeps! Onze site doet het niet in deze browser

We raden je aan een andere browser te downloaden:

404-giraffe

Videobellen?

Je wilt met ons videobellen. Goed idee! Vul hieronder je gegevens in en we nemen contact met je op voor een datum en tijdstip.